மருந்தகம் வைக்க/ Open a Medical Shop





மருந்தகம் யார் நடத்த முடியும்:

            மருந்தகத்தை வைத்து நடத்த மருந்து மற்றும் ஒப்பனை பொருட்கள் சட்டம் 1940, விதிகள் 1945 படி சம்மந்தப்பட்ட மண்டல அலுவலகங்களின் அறிவுருத்தல் மற்றும் கட்டளைகளின் பேரில் அனுமதி பெற்று இந்திய குடிமகன் மற்றும், இந்திய அரசால் அனுமதிகப்பட்ட எந்த ஒரு தனியார்த் துறை மற்றும் பொதுத் துறை நிறுவனமும் மருந்தகத்தை நடத்தலாம்.
மருந்தகம் வைக்க நிபந்தனைகள்:
1.    கடை வைக்க 10 சதுர மீட்டர் பரப்பளவுள்ள இடம்
2. மருந்துகளை பாதுகாப்பகவும், சமநிலையிலும் வைக்க ஒரு குளிர்சாதன பெட்டி மற்றும் அறை குளிரூட்டி, மருந்துகளை அடுக்கி தனித் தனியாக, வகை வாரியாக வைக்க அலமாரிகள், பரண், சட்டங்கள்
3. குறைந்த பட்ச கல்வித் தகுதியாக 10ம் வகுப்பு முடித்த ஒரு அதற்கு மேற்பட்ட முதலாளி
4. மருந்துகளை கண்கானிக்கவும், சரியாக வினியோகம் செய்யவும் பதிவு செய்யப்பட்ட காலாவதியாகத மருந்தாளுநர்.
5. கடைக்குள் மருந்துகள் மட்டுமே வினியோகம் செய்யப்பட வேண்டும்.
6.     மாதவாரியான அட்டவணை புத்தகம்
7. சொத்து வரி சரியாக செலுத்துப்பட்டு வரும் சொத்தில் அமைக்கப்பட்டுள்ள கடை மின் இணைப்புடன் கூடிய பகுதி.
மருந்தகத்திற்கு விண்ணப்பிக்க தேவையான ஆவணங்கள்:
1. சம்மந்தப்பட்ட மண்டல அலுவலகத்தில், மருந்துகளை கொள்முதல் செய்யவும், அதனை பாதுகாப்பாக வைத்திருக்கவும், அதனை பயனாளிகளுக்கு விற்பனை செய்யவும் சம்மந்தப்பட்ட படிவங்களான 19, 20 ஆகியவற்றை பூர்த்தி செய்து தலா 2ரூபாக்கான நீதிமன்ற கட்டண வில்லைகளை ஒட்டி
2.     19, 20 படிவங்களை சரிபார்த்து அனுமதி வழங்க கட்டணமாக தலா 1500/- எஸ்.பி.ஐ. கருவூலங்களில் செலுத்தி அந்த செலுத்து சீட்டு
3. மருந்தக உரிமையாளர்/கள், மருந்தாளுனர்/கள், ஆகியோரின் கல்விச் சான்றுகள், பதிவுச் சான்றுகள்
4. மருந்தக உரிமையாளர்/கள், மருந்தாளுனர்/கள், ஆகியோரின் அறிவிப்புகளை
5.     மருந்தாளுனரின் உறுதிமொழி
6.  சட்டமுறையான வாடகைதாரருக்கான உறுதிமொழி மற்றும் ஆட்சேபனை இல்லா சான்று
7.     சொத்தின் வரி இரசீது
8. பதிவு செய்யப்பட்ட கட்டிடப் பொறியாளரால் தயார் செய்யப்பட்ட சொத்தின் வரைபடம்
9.     சம்மந்தப்பட்ட அலுவலகங்கள் கோரும் சந்தேகங்களுக்கான ஆவணங்கள்
உரிமத்தின் வாழ்நாள்:
            மேற்படி மருந்தகம் நடந்த 5 ஆண்டுகளுக்கு உரிமம் வழங்கப்படும். ஒவ்வொரு ஐந்தாண்டுக்கு பிறகும் 5 ஆண்டுகளுக்கு உரிமத்தை புதுபித்துக் கொள்ளலாம். 6 மாத காலம் வரை உரிமத்தை புதுபிக்க தவறினால், உரிமையாளர் பெயரில் புதிய உரிமங்கள் ஏதும் பெற இயலாது. பழயை உரிமமும் எந்த நிலையில் புதிபித்து பெற இயலாது.
மருந்தகம், வினியோகஸ்தர் & தயாரிப்பகம்- விண்ணப்ப கட்டணக்கள்
Sl
Category
Type
Application
Fee
INR
Renewal
Penalty (Within 6 Month)
Duplicate Copy
INR
Form
License
1
Drugs other than those specified in Schedule C&C (1) & Schedule X
Whole Sale
19
20B
1500
-
-
150
Retail
19
20
1500
-
-
150
Restricted
19A
20A
500
-
-
150
2
Drugs specified in Schedule C&C (1) but excluding those specified in Schedule ‘X’
Whole Sale
19
21B
1500
-
-
150
Retail
19
21
1500
-
-
150
Restricted
19A
21A
500
-
-
150
3
Drugs specified in Schedule ‘X’
Whole Sale
19C
20G
500
-
-
150
Retail
19C
20F
500
-
-
150
4
Homoeopathic
Medicines
Whole Sale
19B
20D
250
20E
250+ 50 p.m.
50
Retail
19B
20C
250
20E
50

மருந்தக வைக்க தொடர்பு கொள்ள வேண்டிய அலுவலர்கள் விவரம்:
Sl
Authority
Contact
Email ID
1
Director of Drugs Control,
No.359, Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24321830
tndcad@gmail.com
2
Assistant Director of Drugs Control,
Zone-I,
No.359, Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24328734
tndcadzone1@gmail.com
3
Assistant Director of Drugs Control,
Zone-II,
359,Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24310687
tndcadz2@gmail.com
4
Assistant Director of Drugs Control,
Zone-III,
359, Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24351581
tndcadziii@gmail.com
5
Assistant Director of Drugs Control,
Zone-IV,
359, Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24335065
tndcadz4@gmail.com
6
Assistant Director of Drugs Control,
Kancheepuram Zone,
359, Anna Salai, Teynampet, Ch-6.
044-24352876
addckpmzone2014@gmail.com
7
Assistant Director of Drugs Control,
Thiruvallur Zone,
No.201, J.N. Road,
Vishu Complex 1st floor Tiruvallur-602 001.
044-27666698
tndcadtvr@gmail.com
8
Assistant Director of Drugs Control,
Madurai Zone
No.5, Ramaiah Street,
Shenoy Nagar, Madurai-625 020.
0452-2533699
tndcadmdu@gmail.com
9.
Assistant Director of Drugs Control,
Salem Zone
No.7, Thiruvalluvar Street,
Subramaniapuram, Salem.
0427-2335823
tndcadsalem@gmail.com
10
Assistant Director of Drugs Control,
Mobile Squad, Madurai
Flat No 28, Kurivikaran Road,
1st Cross Street,
Sathamangalam, Anna Nagar, Madurai.
0452-2535590
addcmsmdu@gmail.com
11
Assistant Director of Drugs Control,
Vellore Zone
No.3, Ekambaram Street,
Pulavar Nagar, Rangapuram,
Sathuvachery, Vellore- 632 009.
0416-2252120
tndcadvlr@gmail.com
12
Assistant Director of Drugs Control,
Thanjavur Zone
No.7/C/17, Selvam Nagar,
MC Road , Thanjavur- 613 007.
0436-2231171
tndcadtnj@gmail.com
13
Assistant Director of Drugs Control,
Tirchy Zone
No.19, A.V. Arcade, 9th Cross East,
Thillai Nagar, Trichy-620 018.
0431-2760112
tndcadtry@gmail.com
14
Assistant Director of Drugs Control,
Thirunelveli Zone
C-36, 25th Cross Street ,
Maharaja Nagar, Tirunelveli-627 011.
0462-2573136
tndcadtny@gmail.com
15
Assistant Director of Drugs Control,
Virudhunagar Zone
No.30, LP Shanmugam Road,
Virudhunagar - 626 001.
0456-2243731
tndcadvnr@gmail.com
16
Assistant Director of Drugs Control,
No.219, Race Course Road ,
Coimbatore 641 018.
0422-2223350
tndcadcbe@gmail.com
17
Government Analyst,
Drugs Testing Laboratory,
No.359, Anna Salai,
Teynampet, Ch-6.
044-24310951
tndtlchennai@gmail.com



Drug License               G.S.PRABU

                       8 1 48 68  8  8  8  8

Fresh Application
Renewal
Change of Pharmacist
Change in Constitution
Change in premise
Partnership Medical License
Proprietorship Medical License
Private Limited Medical License
Form 20,
Form 20b
Form 21b
Form 21c
Pharmacist Affidavit
Blue Print.


Registration

Sale Deed,
Sale Agreement
Memorandum of Understanding
Power of Attorney
Memorandum of Deposit of Title Deeds
Partnership Deed
Proprietorship Deed
Rental/Lease Agreement

Pharmacist

New Pharmacist Registration
Renewal
Change of Address
Missing ID Certificate

General Free Services

Old Age pension Application
Differently Abled Person Pension
Pan Card
Voter ID
Smart Card
Family Card
Gas Connection
Rental Agreements
Family Counseling
Marriage Registration

Legal Services

1. Cheque Bounce maters
2. Bankers Against Matters
3. Accidental Matter (MCOP)
4. Maintenance Matters
5. Money Suit
6. Domestic Violence Matters
7. Title of Deeds Tracing, legal Opinion, Masking Land Documents, Valuation Memo Issuance. 
8. Family Counseling for divorce matter for the reunion
9. Divorce cases especially for the people who suffer a lot...


We Advocates practicing at Madras High Court and having 10+ years of professional experience in providing legal consultancy and advisory services.

Doing Various legal services in the name and style of GS Legal Aid Firm(R).

Feel free to call
Mr.G.S. Prabu., B.B.A., B.A., B.L.,
Advocate
8 1 48 68  8  8  8  8

Tamil Nadu Drug License

In India, any business should possess an appropriate license to carry out its activities. Drug license is a legal permit issued by the Government to conduct businesses that deal with drugs and cosmetics. Drug license is region specific and location specific, i.e. each state requires a different license if the business operation occurs in two or more states and must acquire a separate license if sold at more than one place. The drug license includes a license for drug manufacturing and drug sale. In this article, we look at the procedure of obtaining Tamil Nadu Drug License in detail.

Drugs and Cosmetics Act, 1940

The Drugs Control Department regulates the manufacture and sales of drugs and Cosmetics under the Drugs and Cosmetic Act, 1940.  As per the act, the license covers all kinds of drug or cosmetic businesses including homoeopathic, allopathic drugs. Any person affected due to the negligence of the manufacturer or seller of the drug is considered an offence under the act.

Sales License for Tamil Nadu Drug License

The drug sale license issued covers both retail as well as the wholesale distribution of drugs in India. The issuance of a license for drug subjects to conditions attached with the competent person who deals with drugs and the premises (area of pharmacy shop and storage facility).

Pre-requisites of Area

The minimum area required for the premises are as follows.
  • Retail – 10 Sq. m
  • Wholesale – 10 Sq. m
  • Retail & Wholesale – 15 Sq. m
  • Storage facilities racks, refrigerator and A/C have to be provided.

Sale License Forms

 S.NCategorySale TypeApplication FormLicense Form
1.Drugs other than those specified in Schedule C&C (1)&XWhole Sale1920-B
Retail Sale1920
Restricted)19-A20-A
2.Drugs specified in Schedule C&C (1) but excluding those specified in Schedule ‘X’Whole Sale1921-B
Retail Sale1921
Restricted (General Store)19-A21-A
3.Drugs specified in Schedule ‘X’Whole Sale19-C20-G
Retail Sale19-C20-F
4.Homoeopathic MedicinesWhole Sale19-B20-D
Retail Sale19-B20-C

Documents Required

  1. Covering letter to the Assistant Director of Drugs Control of the Concerned zone
  2. Form 19
  3. Authorization document signed by the authorized signatory
  4. Declaration form duly signed and filled by the applicant, pharmacist or the competent person.
  5. Details of premises
  • Ownership document of the premises
  • Rental agreement of the premises, if applicable
  • Plan of the premises signed by the licensed surveyors and the applicant.
  1. Pharmacist/ competent person’s details
  • Pharmacy council registration certificate
  • Education qualification certificate
  • Experience certificate of the competent person
  • Declaration of pharmacist/ competent person
  1. Applicant details:
  • Document relating to the constitution of concerned firm/ Company/ LLP and others.
  • If proprietor, a passport size photo , in case Partnership/ LLP- group photo (the file should not exceed 50 KB of size)
  • Applicant ID/ address proof
  • Legal tenancy affidavit
  1. Details of Storage Accommodation:
  2. In case of a change in premises or change in the constitution, enclose the following.
  • Original license
  • Documents related to change in the constitution like sale deed, reconstitution/dissolution deed,
  • Amalgamation court along with board resolution and any other document order if it is a Company.
  • Request to cancel the old license of the premises
  • If the existing license has obtained through online, then the change of premises/ change in the constitution should be applied through e-Sevai centre only.
  • If the license was issued before the launch of the online process then the application should be submitted manually in the concerned zone.
  • Purchase bills of A/C and refrigerator along with Working condition/Installation Certificate
  • Any other document or particulars to verify the correctness of the particulars submitted by the applicant if required.

For Duplicate License

  • Covering letter to the Assistant Director of Drugs Control of Tamil Nadu. The applicant should mention the intent of the application. Court fees stamp of Rs. 2/-.
  • License copy.
  • Any other document to verify the correctness of the particulars submitted by the applicant.

Fees

CategorySale TypeFees for fresh licenseFees for Duplicate License
Drugs other than those specified in Schedule C&C (1)&XWhole SaleRs.1500Rs. 150
Retail SaleRs.1500Rs. 150
RestrictedRs.500Rs. 150
Drugs specified in Schedule C&C (1) but excluding those specified in Schedule ‘X’Whole SaleRs.1500Rs. 150
Retail SaleRs.1500Rs. 150
RestrictedRs.500Rs. 150
Drugs specified in Schedule ‘X’Whole SaleRs.500Rs. 150
Retail SaleRs.500Rs. 150
Homoeopathic MedicinesWhole SaleRs.250Rs. 50
Retail SaleRs.250Rs. 50

Renewal of License

The application forms and the fees for the renewal of license remain the same as for fresh license.

Approving Authority

The Assistant Director of Drugs Control of the Concerned zone

Processing Time

The time taken for the processing of application extends to 30 days from the date of submission.

Application Procedure for Tamil Nadu Drug License

Step 1: Visit the nearby e-Sevai Centre.
Step 2: Provide the requested details in the application form or the computer operator will fill the application on behalf of the applicant on the online system.
For Forms for respective sales or manufacturing license,
Step 3: The operator at the e-Sevai centre will download the duly filled Form 19, and the applicant should sign and upload the same.
Step 4: On uploading the documents an application number will be generated.
Step 5: The applicant/ firm should pay the requisite fee. The confirmation will be intimated through SMS. Step 6: The applicant should send the hard copy of documents to the concerned Approving Authority through speed post or courier by quoting the application reference number
Step 7: The ADDC will scrutinize the application within three working days
If the application is complete, it will be forwarded to the Drugs Inspector for the inspection report.
In other cases, the approving authority will request required particulars or documents from the applicant through the online system within 7 working days after which the application will be forwarded for the inspection report to the approving authority.
Step 8:  The Drugs Inspector will upload his recommendation or remarks on the online portal after inspecting the premises.
Step 9: The applicant can download the license from e-Seva Centre after the receipt of the SMS alert.
License for medical shop
Medical License 
Drug License in Chennai
Drug License in Tamil Nadu
DMS Chennai

Medicals Chennai
Wholesale License
Medical Wholesale
Medicals Wholesales

Popular posts from this blog

மருந்தகம் வைக்க/ Open a Medical Shop